Pienillä keinoilla terveellisempi elämä

Paremmat opiskelutulokset ja terveellisempi elämä

Opiskelijat tekevät paljon aivotyötä. Viikkoon voi mahtua monta luentoa, tenttiin pänttäystä ja seminaareja. Se tarkoittaa monen tunnin istumatyöskentelyä. Tämä mielessä pitäen on tärkeää muistaa aktivoida kehoa. Liikunta ja harjoitteleminen eivät kuitenkaan vaikuta positiivisesti ainoastaan kehoon. Fyysinen aktiivisuus stimuloi myös aivoja ja voi siten auttaa parantamaan opiskelutuloksia.

Aivoissa vapautuu niin kutsuttuja välittäjäaineita esimerkiksi dopamiinia ja serotoniinia, jotka ehkäisevät masennusta ja kipua. Muisti, oppiminen ja keskittymiskyky voivat parantua kun hippokampuksen eli aivojen muistialueen solut uusiutuvat. Fyysinen aktiivisuus vapauttaa myös endorfiineja, joita joskus kutsutaan kehon omaksi morfiiniksi. Ne saavat olon hyväksi ja tyytyväiseksi.

Ruotsissa Uumajan yliopistossa tehdyt tutkimukset ja testit osoittavat, ettei fyysinen treeni harjoita ainoastaan kehon lihaksia vaan parantaa myös opiskelutuloksia ja oppimiskykyä.

Fyysisen aktiivisuuden ja opiskelutulosten välistä suhdetta selvittäneeseen tutkimukseen osallistui 500 Uumajan yliopiston opiskelijaa. Vähintään kerran viikossa treenanneista opiskelijoista 90 prosenttia onnistui opiskeluissaan paremmin kuin ne, jotka eivät harrastaneet liikuntaa. Kaikkein parhaiten opinnoissaan pärjäsivät ne, jotka kuntoilivat kolmesta neljään kertaa viikossa. Tätä intensiivisempi harjoittelu heikensi opiskelutuloksia.

Mitkä tekijät on tärkeää pitää mielessä harjoittelussa?

Monet tekijät vaikuttavat ratkaisevasti siihen, kuinka paljon ihmisen suoritukset paranevat kun fyysistä aktiivisuutta lisätään.

Kolme muuta tärkeää tekijää ovat harjoittelun tiheys (kertojen määrä), kesto (kuinka kauan) ja intensiivisyys (rankkuus/tehokkuus). Nämä kolme tekijää muodostavat yhdessä harjoittelumäärän. Mitä suurempi määrä sitä parempi teho. On kuitenkin muistettava, että myös pienemmillä määrillä on vaikutusta, vaikkei yhtä suuressa mittakaavassa.

Tiheys

Jotta fyysisestä aktiivisuudesta saisi suurimman mahdollisen hyödyn niin suorituskyvyn kuin terveydenkin kannalta täytyy harjoitella usein ja säännöllisesti. Yksi kerta voi vaikuttaa kehoon usean päivän ajan minkä jälkeen vaikutus häviää. Siksi päivittäinen liikunta on suositeltavaa.

Kesto

Mitä kauemmin fyysinen aktiivisuus kerralla kestää sen suurempi teho sillä on. Monesti on kuitenkin mahdollista jakaa päivän liikuntamäärä useaan 10–15 minuutin jaksoon, kunhan niiden yhteenlaskettu kesto on riittävä. Tavallisesti suositellaan, että päivittäin liikutaan puoli tuntia.

Intensiteetti

Mitä rankempaa liikunta on sitä suurempi vaikutus sillä tavallisesti on suorituskykyyn ja terveyteen, joskin liian intensiivinen harjoittelu johtaa tulosten heikkenemiseen. Hyviä terveysvaikutuksia on jo hieman vähemmän intensiiviselläkin harjoittelulla. (Lähde: FYSS, Ruotsin kansanterveyslaitos)

Vinkkejä alkuun pääsemiseksi

  • Aloita pienistä teoista; hanki esimerkiksi korkeudeltaan säädettävä kirjoituspöytä tai venyttele jalkoja puolen tunnin välein jos istut paljon tietokoneen ääressä.
  • Pidä mielessä, mitä liikkumisella voi saavuttaa. Se motivoi sinua.
  • Kokeile. Valitse sinulle sopiva ja sinusta hyvältä tuntuva harjoittelumuoto.
  • Anna kehon sopeutua lisääntyneeseen aktiivisuuteen. Aloita lyhyillä vähemmän intensiivisillä jaksoilla kuten 10 minuutin kävelyllä. Pidennä kestoa sitten asteittain.
  • Tee harjoittelulle tilaa aikataulussasi. Se voi auttaa sinua tekemään harjoittelusta tottumuksen.
  • Liiku ystävien kanssa. On aina helpompi päästä alkuun kun saa hieman tukea ystäviltä. Harjoittele ja voi hyvin yhdessä muiden kanssa. Kuntosali on erinomainen kohtaamispaikka.

Pysyviä tuloksia

Henkilökohtainen valmennus

Oletko jo kokenut treenaaja, mutta haluaisit oppia enemmän tietystä harjoittelun osa-alueesta tai nousta seuraavalle tasolle? Jos vastauksesi on kyllä, henkilökohtaiset valmentajamme voivat laatia sinulle toiveitasi vastaavan harjoitteluohjelman!

Haluatko lisätietoja?

button
Se filmen

Personlig träning

Kokeile maksutta

Tarjoamme sinulle maksuttoman tutustumiskäynnin, jonka aikana pääset harjoittelemaan ohjaajan johdolla. Se on täydellinen aloitus tuleville treeneille!

Ota ensimmäinen askel

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Etsitään henkilötietoja...

Sinulla on jo aktiivinen jäsenyys ja tämän vuoksi et voi käyttää Kokeile-tarjousta. Ota yhteyttä kuntokeskukseesi jos sinulla on kysymyksiä jäsenyydestäsi

Sinulla on jo jäsentili ja tämän vuoksi et voi käyttää Kokeile-tarjousta. Ota yhteyttä kuntokeskukseesi jos sinulla on kysymyksiä jäsenyydestäsi

Antamasi henkilötunnus ei ole kelvollinen

Et valitettavasti voi ostaa jäsenyyttä, koska olet alle 18-vuotias. Tule kuntokeskukseemme täysi-ikäisen vanhemman tai huoltajan kanssa, ja autamme sinua liittymään jäseneksi.

  • Henkilökotiedot

    Käsittelemme henkilötietonne hallitaksemme sopimustanne kanssamme, parantaaksemme palvelukokemustanne sekä tehdäksemme kokemuksestanne niin mukavan kuin mahdollista. Klikkaa "Katso ehdot" lukeaksesi lisää tietosuojakäytännöstämme.

  • Katso ehdot

Nyt mennään!