FAQ

Tähän olemme koonneet asiakaspalveluumme tulevia tavallisia kysymyksiä vastauksineen. Jos et löydä vastausta kysymykseesi alta, voit milloin tahansa kääntyä keskustemme henkilökunnan puoleen. Autamme sinua mielellämme.

Omat sivut

Miten pääsen Omille sivuille?

Mene osoitteeseen www.actic.se/logga-in. Käyttäjätunnus on jäsennumerosi tai sähköpostiosoitteesi. PIN-koodi/salasana on syntymäpäiväsi päivä ja kuukausi (ppkk). Jos olet syntynyt esimerkiksi 8.9.1974, salasanasi on 0809. Ota yhteyttä omaan keskukseesi, jos sinulla on ongelmia sisäänkirjautumisessa.

Ryhmäliikunta ja tuntivaraus

Ryhmäliikuntatunnin varaaminen

Voit varata tunnin ja peruuttaa varauksesi monin eri tavoin. Se onnistuu sekä Omien sivujen että keskuksessa olevan varauspäätteen kautta. Voit toki myös soittaa keskukseen. Kiireellisinä aikoina emme voi kuitenkaan luvata, että henkilökuntamme ehtii vastata puheluun, joten suosittelemme kotisivujen tai sovelluksen käyttöä. Sinulla voi olla samanaikaisesti varaus enintään seitsemälle tunnille. Voit lisäksi varata tunteja enintään seitsemän päivää eteenpäin. Jos paikkoja riittää, voit kuitenkin osallistua tunneille ilmoittautumatta, vaikka sinulla olisi enimmäismäärä varattuja tunteja.

Tuntivarauksen peruuttaminen

Varaus on peruutettava viimeistään kaksi tuntia ennen tunnin alkua. Sinun on peruutettava varauksesi myös siinä tapauksessa, että olet jonotuslistalla. Jos unohdat peruuttaa varauksesi kerran, saat varoituksen. Jos unohdat peruuttaa varauksesi kolmesti 30 päivän aikana, et pääse osallistumaan ryhmäliikuntatunneille 30 päivään. Silloin et voi varata tunteja etkä osallistua vapaita paikkoja sisältäville tunneille. Varauseston voi poistaa maksamalla 10 euroa.

Jonotuslista

Jos tunti on täynnä, voit lisätä itsesi jonotuslistalle. Jos joku peruuttaa varauksensa, siirryt automaattisesti ylemmäksi jonotuslistalla. Siksi on tärkeää, että tarvittaessa muistat peruuttaa varauksesi ajoissa, vaikka olisitkin vain jonotuslistalla. Jos saat paikan tunnilta, sinulle lähetetään siitä ilmoitus sähköpostitse (jos meillä on sähköpostiosoitteesi).

Jos olet yhä jonotuslistalla keskukseen saapuessasi, kirjaa itsesi sisään (vastaanoton lukijan tai mahdollisen varauspäätteen kautta) ja pysy vastaanoton alueella, kunnes tunnin alkuun on 10 minuuttia. Silloin jonotuslistaa aletaan purkaa, ja ne henkilöt, jotka ovat varanneet paikan mutta eivät ole noutaneet tuntilippua, menettävät paikkansa, ja paikat jaetaan jonotuslistalle oleville.

Tuntilipun noutaminen

Lipun voi noutaa aikaisintaan kaksi tuntia ja viimeistään 10 minuuttia ennen tunnin alkua. Jos lippuja ei noudeta, ne jaetaan jonotuslistalla oleville 10 minuuttia ennen tunnin alkua.

Myös jonotuslistalla olevien on kirjattava itsensä sisään keskuksessa (joko vastaanoton lukijan tai varauspäätteen kautta), tai muuten he eivät voi saada paikkaa tunnilta, kun jonotuslistaa aletaan purkaa.

Jäsenkorttini käy useampaan keskukseen. Miten teen silloin tuntivarauksen?

Mene silloin kotisivuillemme ja sieltä haluamasi keskuksen sivulle. Ota esille keskuksen ryhmäliikunta-aikataulu ja klikkaa tuntia, jolle haluat osallistua. Täytä sen jälkeen kirjautumistietosi.

Jäsenyyteen liittyviä kysymyksiä

Mikä on Acticin ikäraja?

Keskuksissamme on 16 vuoden ikäraja. Valituissa keskuksissa tarjoamme juniorijäsenyyttä alle 16-vuotiaille lapsille. Saat lisätietoja lähimmästä Actic-keskuksestasi.

Mitä jatkuva suoraveloitussopimus tarkoittaa?

Kaikki suoraveloitussopimuksemme ovat jatkuvia, mikä tarkoittaa, että sopimus on irtisanottava, jos jäsenyyden haluaa päättää. Sopimukseen kirjatusta määräajasta on kuitenkin maksettava.

Voiko jäsenyyden jäädyttää?

Jäsenellä on oikeus jäädyttää jäsenyytensä loukkaantumisen, sairastumisen ja raskauden yhteydessä sekä toisella paikkakunnalla tapahtuvan työskentelyn, opiskelun tai asepalveluksen vuoksi esittämällä todistus jäädytyksen syystä. Jäsenyyden voi jäädyttää vähintään yhdeksi kuukaudeksi ja enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan. Jäsenyyden voi jäädyttää ainoastaan kokonaiseksi kuukaudeksi ja ajassa eteenpäin. Jäädytysjakson aikana jäsen ei voi hyödyntää Acticin palveluita. Jäsensopimusta jatketaan sillä ajalla, jolle Actic myöntää jäädytyksen. Jäädytysjakson aikana ei veloiteta kuukausimaksuja.

Jäädytyshakemus ja todistus lähetetään lomakkeen kautta. Jäädytystä ei voi tehdä jälkikäteen.

Miten pitkä irtisanomisaika on?

Jos määräaikaisuus on jo päättynyt ja haluat irtisanoa sopimuksesi, irtisanomisaika on yksi kokonainen kuukausi sekä irtisanomiskuukauden jäljellä olevat päivät.

Voiko jäsenyyden peruuttaa?

Sinulla on aina 14 päivän peruutusoikeus, kun solmit jäsenyyden osoitteessa Actic.se tai puhelimitse. Jos haluat peruuttaa ostoksesi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@actic.fi tai puhelimitse numeroon 09 424 51947 ennen peruutusoikeuden umpeutumista. Halutessasi voit käyttää Ruotsin kuluttajaviraston vakiolomaketta, joka on ladattavissa viraston kotisivuilta. Maksettu jäsenmaksu palautetaan sinulle mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olet ilmoittanut meille ostoksen peruuttamisesta.

Miten jäsenyys irtisanotaan?

Voit irtisanoa jäsenyytesi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@actic.fi (merkitse viestiin etunimi ja sukunimi), soittamalla numeroon 09 424 51947 tai käymällä henkilökohtaisesti Actic-keskuksessasi.

Voiko jäsenyyden siirtää?

Ei. Jäsenyys on henkilökohtainen, eikä sitä voi siirtää.

Milloin minua pidetään seniorina?

Kun olet täyttänyt 65 vuotta, sinulla on oikeus solmia jäsenyys alennettuun seniorihintaan. Todistuksen esittämällä voit saada seniorijäsenyyden myös, jos olet varhaiseläkkeellä tai sairaseläkkeellä. 

Milloin minua pidetään opiskelijana?

Kun olet peruskoulussa/lukiossa tai opiskelet korkeakoulussa ja voit esittää opiskelijakortin tai vastaavan.

Olen kadottanut jäsenkorttini, miten saan uuden?

Käänny vastaanoton/kassan puoleen omassa keskuksessasi. Uuden jäsenkortin myöntämisestä peritään 10 euron maksu.

Maksamiseen liittyviä kysymyksiä

Miksi olen saanut maksumuistutuksen, vaikka minulla on käytössä suoraveloitus?

Jos olet saanut maksumuistutuksen, maksun veloitus tililtäsi epäonnistui. Suoraveloitusmaksut erääntyvät kunkin kuukauden 28. päivänä (tai sitä seuraavana arkipäivänä). Jos maksun veloitus tililtäsi epäonnistuu, yhteistyökumppanimme Intrum Justitia lähettää sinulle muistutuksen. Saamme pankiltasi tiedon, mikäli tililläsi ei ole riittävästi katetta. Myös suoraveloitusasetuksissasi voi olla virhe. Voit itse tarkistaa verkkopankistasi, oletko antanut meille suostumuksen suoraveloituksiin.

Miksi olen saanut muistutusmaksun?

Kaikkiin maksumuistutuksiin lisätään lakisääteinen 5 euron muistutusmaksu.

Olen vaihtanut pankkia tai tilinumeroa. Miten saan suoraveloituksen taas toimimaan?

Voit tehdä uuden suoraveloitussopimuksen nettipankkisi kautta ja saat uuden viitenumeron sähköpostiisi. Ota huomioon, että tilin on oltava käyttötili. Saat lisätietoja pankiltasi.

Olen saanut uuden maksukortin, miten päivitän korttitiedot Acticin sivuilla?

Toistaiseksi et voi itse päivittää korttitietojasi Omien sivujen kautta. Lue suoraveloitussopimusta koskevat ohjeet edeltä.

Harjoittelu sairaana

Voinko treenata, jos minulla on haavoja?

Kyllä, jos haava on peitetty kunnollisesti ja asianmukaisella siteellä ja tunnet olosi terveeksi. Haavat, kuten pienet hiertymät ja hankaumat, on peitettävä laastarilla. Jos haava on suurempi, sinun voi olla hyvä käyttää tehokkaampia ja suurempia siteitä, joita voi ostaa apteekista. Muista aina pestä kätesi ennen siteen vaihtamista ja sen jälkeen. ÄLÄ kuitenkaan kuntoile, jos epäilet haavan olevan tulehtunut tai jos ihollasi on paise. Älä myöskään kuntoile, jos sinulla on kuumetta tai tunnet olosi sairaaksi.