Lisää vahvuutta liikkuvuusharjoittelulla

Liikkuvuusharjoittelu on yhteisnimitys kaikenlaisille harjoituksille, joiden tarkoituksena on kehittää nivelien tai nivelien seudun liikkuvuutta. Esimerkiksi olka- tai lonkkanivelien jäykkyys on nykyään hyvin tavallista.

Mitä liikkuvuusharjoittelu tarkoittaa?

Monet erilaiset tekijät rajoittavat liikkuvuutta, esimerkiksi luut, nivelsiteet ja rasvakudos. Eniten liikkuvuutta rajoittavat kuitenkin lihakset. Liikkuvuusharjoittelun tavoitteena on ehkäistä tällaista jäykkyyttä ja mahdollistaa sitä kautta lihasten optimaalinen toiminta. Jos esimerkiksi teet talvella lumitöitä tai kaivat syksyllä tai keväällä maata puutarhassasi mutta liikkuvuutesi ei ole riittävä, työ on tarpeettoman raskasta ja myös kuormittaa tarpeettoman paljon kehon eri osia, tässä esimerkissä ehkä eniten selkää.

Kuten sanottua, liikkuvuusharjoittelu on yhteisnimitys erilaisille harjoittelumuodoille, joilla pyritään ylläpitämään tai lisäämään nivelten liikkuvuutta esimerkiksi hartioissa, polvissa tai lonkassa.

Liikkuvuusharjoittelun eri muodot

Venyttely on tyypillistä liikkuvuusharjoittelua. Venyttelyn tavallisinta muotoa kutsutaan passiiviseksi venyttelyksi, mikä tarkoittaa, että lihasten venyttämiseen käytetään jotakin apuvälinettä. Esimerkkinä on etureiden venyttäminen, jossa nostat kädelläsi kantapääsi pakaraa vasten, tai rintalihasten venyttäminen seinästä tukea ottaen.

Toinen tärkeä liikkuvuuden muoto, jota monet jo onnistuneesti harjoittavat, on liikkuvuusharjoittelu voimaharjoittelun yhteydessä. Tällöin liikkuvuusharjoittelu on osa voimaharjoittelua, mikä tarkoittaa, että kaikki harjoitusten liikkeet tehdään huolella. Toisin sanoen esimerkiksi koukistat polviniveliä kunnolla jalkakyykyssä tai jalkaprässissä ja vastaavasti venytät rintalihaksia rinta- tai penkkipunnerruksessa. Kun tämä pidetään mielessä, lihakset pystyvät työskentelemään koko liikeratansa laajuudelta. Yhdessä asiamukaisen venyttelyn kanssa tämä optimoi kehon liikkuvuuden ja toiminnallisuuden.

Jos pidät ryhmäliikunnasta, jooga on erinomaista liikkuvuusharjoittelua, jossa ohjaaja varmistaa, että teet liikkeet oikein. Aluksi tällainen harjoittelu voi tuntua vaikealta, mutta säännöllinen liikkuvuusharjoittelu tuottaa selkeitä tuloksia ja täydentää mainiosti voimaharjoittelua.